o tom, o čem se dočtete všude a nikde...

Jak náročné bylo přepracovat Air Max 1 na Air Max 1 Ultra Flyknit, prozradí návrhář a designér Ben Yun

Snažíme se přinášet víc než jen informace o aktuálních releasech tenisek. Proto tu máme dnes rozhovor, ve kterém se zaměříme na tenisky Air Max 1. Konkrétně na jejich přepracování na Air Max 1 Ultra Flyknit. No a rozhovor nebude s nikým jiným, než se samotným návrhářem a designérem Benem Yunem, který se postaral např. o loňské Nike Air Max 95.

Ben Yun

Řekněte nám o začátcích navrhování Air Max 1. Můžete rozvést původní návrh, abychom získali představu, jaké byly vaše prvotní myšlenky?

Základní požadavek byl velice jednoduchý; chtělo to nejlehčí a nejpohodlnější možnou obuv. Hlavním cílem bylo zachytit původní designové linie Max 1 za použití technologie Flyknit, aby se bota přizpůsobila vašemu chodidlu jako rukavice. Byl to obtížný proces. Na začátku jsme museli projet velké množství náčrtků a designů, abychom získali siluetu, která by mohla dobře fungovat jak s Flyknit materiálem, tak i se strukturou Air Max 1. V mých původních náčrtech byl design boty v kombinaci lehkých a těžkých textur, které pomáhaly formovat tvar, stejně jako se tvaruje svetr spletením těžší a lehčí textury dohromady. Když si botu prohlédnete, uvidíte strategicky protkané otvory, které udržují botu lehkou a dodávají jí vzdušnost.

Můžete nás provést tím, jak jste se dostali ke sloučení Flyknit a proč bylo sloučení tou nejlepší volbou a designem?

Největší výzvou bylo přijít na to, jak získat důležité designové linie, které přirozeně patří ke tvaru Air Max 1. Když spatříte Air Max 1 z dálky, okamžitě vidíte kontrast barev mezi křídlem (logem Nike) a botou. Fanoušci boty okamžitě poznají ten design, a chtěli jsme, aby stejně lehce poznali i nové boty. Abychom získali stejnou linii, museli jsme navrhnout svršek boty, což bylo pro mě skvělé, vrátit se k designu, který byl vypracován s unikátní texturou a citem.

Co se týče svršku boty, můžete říct něco o tom, jak jste zefektivnili strukturu?

Struktura Air Max 1 je posílena Hyperfuse designem svršku. Protože Flyknit je tak měkký a ohebný, posílili jsme jej Hyperfuse designem, aby držel tvar.

Tohle je poprvé, kdy Nike použil ultra-podrážku pro Air Max 1. Můžete říct něco o tomhle tématu jako celku, a jak jste přistoupil k tomuto úkolu?

Můj původní nápad byl vzít původní zpracování obrysu Air Max 1 a pohrát si s tím, aby byl ohebný, lehký, bez zbytečného materiálu. V základu to znamenalo odstranit všechnu gumu a odhalit vzduchové polštářky. Dotáhli jsme to o krok dál a pro snížení váhy a zlepšení ohebnosti jsme využili Ultra zpracování.

Můžete říct něco o komplexnosti specifických oblastí Flyknit?

Tvar Air Max 1 je jednoduchý, a stejně jednoduchou jsme taky chtěli udržet novou verzi Flyknitu. Našim cílem bylo zachovat jednotnou strukturu. Flyknit je komplexní a jemný materiál, který je zapotřebí v určitých místech tkát pevnější nebo naopak volnější, tak aby se přizpůsobil tvaru a kopíroval siluetu Air Max 1. V určitých částech je bota utkaná pevněji, méně ohebná, aby udržela tvar. V jiných oblastech je volnější, více vzdušná a umožňuje obalování materiálu. Jsou to opravdu ty velké, volněji tkané části svršku boty, které ji udržují velice lehkou a vzdušnou. Lehkost a vzdušnost Flyknitu činí z Air Max 1 perfektní boty na léto.

Protože je to tak ikonické, měl jste pocit zodpovědnosti, abyste zachytil všechny detaily v designu Air Max 1?

I když dnes máme všechnu technologii, designové programy a stroje pro výrobu produktů přesně dle našich představ, pořád však musíme zařídit tkací proces, který dostane Flyknit do nových rozměrů. Protože každá bota je tkaná specifickým způsobem, je těžké zaručit, že každý pár čerstvě vyndaný z krabice bude identický. Vyžaduje to hodně šikovnosti, když pracujete s novými materiály.

Dvě největší ikony Nike jsou 95 a Air Max 1. Bylo něco konkrétního, čeho jste chtěl dosáhnout právě s touhle botou? Koncept říká, že má být nejlehčí ze všech, to se stalo, ale co dalšího jste ještě naplánovali?

Byla to veliká zodpovědnost. V tu samou chvíli jsem se ale cítil velice poctěn možností pracovat na této botě, protože jsem strávil tak velkou část své kariéry prací na linii Max. Zapracování Flyknitu do Air Max 1 otevřelo skutečně mnoho dveří, aby bota dobře sedla, na což jsem se chtěl opravdu soustředit. Přeměna tvaru původní boty, aby skutečně sedla, při zachování původního designu a tvaru bylo zatím nejnáročnějším úspěchem mé práce na linii Max.

Jak byste popsal fanouškovi Air Max vaši nově vytvořenou botu Air Max 1 Ultra Flyknit?

Za prvé bych řekl, že zpracování je zatím nejpohodlnější, nejlehčí, které jsme doteď měli na této botě: stěží pocítíte, že máte něco na noze. Zadruhé, je to pocit, jako když máte na sobě triko nebo svetr, způsobem, jakým se doopravdy přizpůsobí a sedne vaší vlastní noze. Zatřetí, chtěli jsme vyloučit všechen přebytečný materiál a design, který vyloučit šlo, abychom zůstali věrní původní botě: žádné rozptylování uvnitř ani zvenčí. Cílem bylo zachovat pohodlí a design Max 1, ale zjednodušit jej nakolik je jen možné, aby nic nestálo mezi vámi a skutečnými základy boty.

Ben Yun - AM1 Ultra Flyknit sketche

Rozhovor vychází z tiskové zprávy Nike

Okomentuj příspěvek

Nejnovější kolekce tenisek a oblečení najdeš vždy na Queens.cz

Dej nám like na Facebooku a budeš mít všechno pod nosem